Optimisten som aldri gir seg

Treningscamp-portrettet
Christopher Haugli Sørensen, 29 år, fra Larvik. Jurist, jobber som utreder i Høyesterett.





Hvis du løp Oslo Maraton i fjor, la du muligens merke til en deltaker som lå og hvilte på fortauet mens dødsslitne løpere peset forbi. «Stakkars fyr», tenkte du kanskje. Men Christopher fullførte sin andre maraton og stilte til Treningscamp-middag med et stort smil senere på kvelden. Hvordan er det mulig?

Han startet TC-karrieren sin sommeren 2010. Kollega Maria overtalte Christopher til å bli med på ei økt, for å teste det. Siden har han blitt en av de faste i parken hver onsdag.
– Jeg hadde holdt på med løping ett års tid da jeg ble med i Treningscamp, men aldri trent intervaller. Det var fellesskapet på treningene i parken som gjorde at jeg fortsatte. Også vet jeg at jeg aldri ville klart å trene intervaller på egen hånd, sier han.

Og Christopher nøyer seg ikke bare med det. Han har tatt ansvar for de særdeles tunge Bislett-øktene på mandagene i vinter, og er nesten alltid med når det arrangeres langturer i helgene.
– Man må bare kaste seg med. Det virker kanskje skummelt i begynnelsen, men husk at mange av oss i campen har følt det samme. Jeg synes faktisk det er bedre å overvurdere seg selv litt, hvis alternativet er at du ikke blir med på ting. Det er jo synd hvis folk stiller for høye krav til seg selv om at de skal prestere sånn og sånn, vi må huske at vi er glade mosjonister.


– Hvorfor trener du med Treningscamp?
– Campen har alle nivå, og legger godt til rette slik at alle kan være med. Det er en uhøytidelig gjeng. Det sosiale er viktig for meg, det er veldig hyggelige folk der. Jeg har ennå ikke gruet meg til en TC-økt.

Christopher har som nevnt en upåklagelig stå-på-vilje. Han gir seg ikke, selv om han må ta seg en liten hvil underveis i et langt løp. Mange har også ristet forundret på hodet når han melder seg på det ene lange løpet eller rittet etter det andre, med få hviledager mellom.
– Jeg er nok veldig naiv. Det er gøy å utfordre seg selv, og utsette kroppen for ting den ikke er trent for. Det er ganske illustrerende at jeg stort sett står oppført på sistesida av resultatlistene. Det er vel litt overilt, det jeg driver med. Men jeg er lite selvhøytidelig, det hjelper, forklarer han.
– Trener du noe annet enn løping?
– Jeg er veldig glad i ski og sykling. Det er moro med variasjon. Innimellom trener jeg også styrke på treningssenter, men der må jeg innrømme at jeg er altfor dårlig.
– Hva er den beste og verste treningsformen?
– Bakkemandagene er gøy. Jeg liker å løpe i motbakke. Styrketrening er verst. Og noen ganger er de vanlige onsdagene tunge, intervaller kan være veldig tøft. Heldigvis går smerten fort over.

Løpssesongen har akkurat startet, men Christopher har ingen store mål.
– Jeg vil gjerne flytte meg en side fram på resultatlistene, for å si det sånn. Planen er å delta på de vanlige løpene, som Sentrumsløpet, Birken og Oslo maraton. Jeg synes det er gøy å merke at jeg gjør det litt bedre for hver gang.

Tre campere om Christopher

Maria: Christopher er en treningskamerat i særklasse. Han er flink til å dra i gang treningsøkter, og veldig god på å motivere og backe opp andre. Christopher har et smittende godt humør, det er deilig med en som ikke syter og klager. Han er dog litt vel beskjeden med hensyn til egne prestasjoner, man må spørre og grave om hvordan det har gått på løp og renn. Han er allsidig i treningen, og det er inspirerende å følge fremgangen hans på flere sportslige områder.

Andreas F: Christopher er en mann som alltid tar ansvar, både når han får det delegert og på eget initiativ. Han er alltid blid og positiv. Treningskamerater som ham vokser ikke på trær.

Siri: Chris har et smittende smil og er utrolig hyggelig! Han har hatt eventyrlig fremgang. Positiv og uformell, jeg tror han er et godt forbilde for ferske løpere.


Kommentarer

  1. Jeg er så enig i beskrivelsen av denne glade, løpende larviksgutten (mann). Et godt portrett av en av TCs klipper!

    SvarSlett
  2. Hurra, endelig får jeg vite mer om en av mine favorittharer! Men Lise Marit, spurte du ikke om hva han spiser og drikker etter trening?

    SvarSlett
  3. Haha, nei, det glemte jeg! Christopher, hva spiser og drikker du etter trening??

    SvarSlett
  4. Hehe, de to siste intervallrundene ser jeg fram til sjokolademelk og brunost med boysenbærsyltetøy!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar